Usein ihmisen ja aineettomien oikeuksien kohtaaminen tapahtuu huomaamatta arjen toimintojen lomassa. Kun luemme kännykällä lempibloggarin blogia ja kuuntelemme samalla musiikkia, olemme tekemisissä aineettomien oikeuksien kanssa, vaikkemme olekaan siitä tietoisia. Samalla tavoin aineettomat oikeudet ovat läsnä, kun tilaamme junalipun VR:n sovelluksen kautta tai maksamme ostoksemme MobilePaylla kaupan kassalla. Sen lisäksi, että kulutamme ja nautimme edellä mainittujen kaltaisista, muiden tuottamista tuotteista, palveluista ja sisällöistä, joihin aineettomat oikeudet linkittyvät, olemme yhä useammin myös itse tarjoajan ja tuottajan roolissa luomassa sisältöjä ja palveluja, joihin aineettomat oikeudet liittyvät. Vaikka aineettomat oikeudet ovat eräänlainen poikkileikkaava juonne, joka sisältyy niin arkisten asioiden hoitamiseen kuin myös vapaa-ajan nautintoihin, täytyy niitä erikseen ajatella, jotta niiden alituisen läsnäolon huomaa.

 

Näin aineettomat oikeudet näkyvät arkisessa esimerkissä

Jotta saamme kiinni siitä, mihin kaikkiin kohtaamiimme asioihin aineettomat oikeudet liittyvät, on hyvä edetä tapaus kerrallaan. Otetaan esimerkkitapaukseksi blogi, jota pitää kuvitteellinen bloggari Sanni. Sanni kirjoittaa blogiaan muodista ja kauneudesta, ja iso osa blogin sisällöstä liittyy erilaisten kauneustuotteiden testaamiseen ja arviointien antamiseen. Ensimmäisen aineettomien oikeuksien kerrostuman muodostavat Sannin kirjoittamat tekstit ja hänen itse ottamansa kuvat. Tekstejä ja kuvia suojaa tekijänoikeus, jonka Sanni tekijänä automaattisesti omistaa. Sanni voi tekijänoikeuden omistajana päättää, kuka saa käyttää hänen kirjoittamiaan tekstejä ja ottamiaan kuvia, ja määritellä miten niitä voi käyttää.

Sanni arvioi blogissaan isojen kosmetiikkabrändien tuotteita, kuten esimerkiksi Lumenen, Make Up Storen ja Laveran meikkejä. Kaikilla näillä brändeillä on oma logonsa, joka auttaa potentiaalisia ostajia löytämään tuotteet ja tunnistamaan ne kyseisen brändin tuotteiksi. Logoista muodostuu aineettomien oikeusien toinen kerrostuma, sillä tuotebrändit omistavat yritykset ovat suojanneet logonsa tavaramerkillä. Myös Sanni on ajatellut tehdä itselleen logon ja harkitsee sen rekisteröimistä tavaramerkiksi, sillä blogi on alkanut tuottaa rahaa. Kosmetiikkatuotteita valmistavat yritykset ovat halunneet maksaa Sannille siitä, että tämä esittelisi ja arvioisi kyseisten yritysten uusia tuotteita. Ehkäpä logo ja sen rekisteröiminen tavaramerkiksi olisi järkevää, ettei kukaan muu bloggari voi käyttää logoa ja hyödyntää näin Sannin itselleen keräämää lukijakuntaa.

Sannin blogia tarkastelemalla löytyy useita aineettomien oikeuksien kerrostumia. Nämä löydöt kuvaavat hyvin sitä, miten paljon olemme tekemisissä aineettomien oikeuksien kanssa tehdessämme tavallisia arkisia asioita. Blogi-esimerkin tarkastelun myötä heräsi myös joukko kysymyksiä siitä, miten muiden juttuja voi käyttää siten, ettei loukkaa toisen aineetonta oikeutta.

 

Aineettomien oikeuksien tuntemus on arjen perustaitoja

Jotta voi tunnistaa niitä asioita, joihin aineettomat oikeudet liittyvät, olisi meidän jokaisen hyvä tietää perusasiat aineettomista oikeuksista. Tämä ei tarkoita sitä, että jokaisen pitäisi ryhtyä juridiikan asiantuntijaksi, vaan että jokaisella olisi eräänlaisen kansalaistaidon tavalla perushahmotus siitä, mistä aineettomissa oikeuksissa on kyse, ja mihin kaikkeen ne voivat liittyä. Entistä tärkeämmäksi tällaisen perustaidon omaamisen tekee se, että yhä useampi erityisesti nuorista tuottaa sisältöjä, jotka voivat saada suojaa aineettomista oikeuksista. Näillä sisällöillä voi olla myös taloudellista potentiaalia, olivat ne sitten tekstejä tai visuaalisia töitä, videoita, sovelluksia tai pelejä. Tällöin aineettomien oikeuksien tuntemus voi auttaa näkemään nuo mahdollisuudet.

 

Talous ja nuoret TAT sekä Patentti- ja rekisterihallitus tuovat aineettomat oikeudet nyt osaksi yrittäjyyskasvatusta uuden, Euroopan unionin teollisuusoikeuksien virasto EUIPOn rahoittaman hankkeen kautta. Hankkeessa tuotetaan yrittäjyyskasvatukseen oppimateriaaleja, joiden sisällöissä painottuvat etenkin tavaramerkki ja mallioikeus. Lue lisää hankkeesta täältä


Jenni Mattila

assistentti