Vastaan tässä lyhyessä kirjoituksessa yhteen yksinkertaiseen kysymykseen: oliko TATin järjestämä Bisnespäivä hyödyllinen? Se on asia, joka loppupeleissä kiinnostaa tämän tekstin lukijoita – olet sitten opettaja tai Nordean tai TATin henkilökuntaa. Kiireisille lukijoille: kyllä, päivä oli hyödyllinen ja kokonaisuutena positiivinen kokemus. Koulutuksessa ei itsessään ollut mitään tavanomaisesta poikkeavaa. Normaali sekoitus asiantuntijoiden pitämiä puheita, TATin oman toiminnan esittelyä ja vapaampaa seurustelua kollegoiden kanssa. Se, että kollegojen kanssa seurustelu ja kokemusten vaihtaminen oli antoisaa, ei varmasti ole monelle yllätys. Muu ohjelma on se, mikä määrittää koulutuksen onnistumisen.

Olen henkilökohtaisesti erittäin kiinnostunut taloudesta, joten Nordealla ekonomistina toimivan Olli Kärkkäisen puheenvuoro oman talouden hallinnasta ja sijoittamisesta oli äärimmäisen mielenkiintoinen. Pidin erityisesti siitä, miten hän vertasi taloustieteen käsitystä ihmisestä (suunnittelija, Homo economicus) ja arkikokemusta siitä, miten ihminen normaalisti toimii (tekijä, Homo sapiens). Tämän jaottelun pohjalta eräskin kollega alkoi nopeasti pohtimaan, kuinka taloustiedon ja psykologian oppisisältöjä voitaisiin yhdistää. Kärkkäinen toi esille tärkeitä tekijöitä oman talouden suunnittelussa, kuten budjetoinnin, koron ymmärtämisen tärkeyden ja rahasta puhumisen merkityksen. Parasta tässä esityksessä oli varmasti se, että hänen esille tuomat asiat olivat kaikki oleellisia lukiolaisen näkökulmasta. Esitys oli minulle päivän parasta antia.

Maittavan lounaan jälkeen (jokaisen koulutuksen yksi tärkeimmistä tekijöistä), jatkoimme TATin uusiin tiloihin. Siellä meitä odotti Mika D. Rubanovitschin tarjoama kahden tunnin ”tykitys”, joka ei ainakaan jättänyt ketään kylmäksi – hyvässä tai pahassa. Aiheena oli näkemyksellinen myynti, ja kuten mainitsin, meno oli kohtalaisen vauhdikasta. Esityksessä liikuttiin pääosin hyvin yleisellä tasolla, mutta Rubanovitsch onnistui luomaan yhtymäkohtia opettajan arkeen, joten esityksestä jäi muutakin työkalupakkiin kuin hänen uusin kirjansa. Rubanovitsch ei kertonut mitään, mikä olisi ollut erityisen vallankumouksellista, mutta hän onnistui välittämään viestinsä selkeästi. Hän onnistui osoittamaan, kuinka ajatus asiakkaan ostoprosessista – vaikka ajatus opiskelijasta tai hänen huoltajistaan asiakkaana, on monille punainen vaate – pätee ainakin osittain myös lukiomaailmassa. Lukiomaailmassa on jälleen paljon muutoksia, joten jokainen joutuu ainakin ajoittain tilanteeseen, jossa täytyy myydä omia kursseja tai ajatuksia koulun johdolle ja oppilaille.

Päivä jatkui illallisen muodossa ravintola Rosterissa, jossa pääsimme vihdoin asiaan, eli keskustelemaan jalkapallosta viinilasillisen ääressä. Tämä oli ensimmäinen TATin järjestämä koulutus, jossa olen mukana, ja tänä vuonna olen ensimmäistä kertaa myös opettanut heidän kurssejaan. Kuten heti alussa toin esille, niin olen tyytyväinen päivän antiin. Erilaisille koulutuksille taloudesta on kysyntää, ja jos TAT järjestää vastaavia koulutuksia tulevaisuudessa, niin voin suositella niitä kaikille kiinnostuneille. Kiitoksia tapahtuman järjestäjille, asiantuntijavieraille ja luonnollisesti mahtaville kollegoille!

 

Janne Rilla, Jyväskylän Lyseon lukio. Historia, yhteiskuntaoppi ja yrittäjyys.