Lukuvuotemme ehdoton kohokohta, Takeoff-tapahtuma (ent. Slush Youth) täyttää tänä syksynä jo viisi vuotta! Juhlavuoden kunniaksi mm. workshop-kattauksemme on uudistunut – ennennäkemättömän monipuoliset teemat ja alojensa huippuosaajat workshopien pitäjinä luovat nuorille unohtumattoman kokemuksen työelämätaitojen käytännönläheisen oppimisen parissa.

Ensimmäisenä Takeoff-sneak peakina esittelemme kumppanimme Patentti- ja rekisterihallituksen workshopin, joka kulkee nimellä ”Trademark is the Backbone of Every Brand”. Patentti- ja rekisterihallitus on yksi uusista työelämän edustajaorganisaatioista Takeoffissa ja valikoitui mukaan, koska aineettomat oikeudet ovat äärimmäisen ajankohtainen aihe. Workshopin pitäjämme kuvailevat toimintaansa seuraavasti:

– Me Patentti- ja rekisterihallituksessa (meidät tunnetaan myös lyhenteellä PRH) myönnämme suomalaiset tavaramerkit. Me toimimme myös yhteistyössä eri maiden kollegavirastojen ja kansainvälisten tavaramerkkejä myöntävien organisaatioiden kanssa. Tavaramerkkeihin liittyvien perusasioiden ymmärtäminen on tarpeellista meille kaikille – niin brändituotteiden käyttäjinä kuin tulevaisuuden brändien rakentajina. Haluamme olla mukana Takeoffissa kertoaksemme nuorille tulevaisuuden tekijöille lisää siitä, mikä tavaramerkki on ja millaisia asioita siihen liittyy. Haluamme herätellä myös ajatuksia siitä, miten tavaramerkkiä voisi käyttää oman bisneksen rakentamisessa. Eikä siinä kaikki. Tavaramerkkiä voi nimittäin käyttää myös oman itsensä brändäämiseen, kuten moni laulaja, bändi ja tubettaja on jo tehnyt.

 

Opiskelijoiden brändiraati tavaramerkkejä arvioimassa

Tiesitkö, että jokainen meistä näkee päivittäin 3000-5000 eri brändiä kotona, koulussa, ulkona, netissä? Emme kuitenkaan aktiivisesti kiinnitä huomiota kuin murto-osaan päivän aikana kohtaamistamme brändeistä. Silloin kun niin teemme, kiinnitämme yleensä huomiota brändin näkyvimpään osaan, joka on sen tunnus: nimi, logo, niiden yhdistelmä tai jokin muu tunnistettava merkki. Kun tätä merkkiä käytetään liiketoiminnassa, se rekisteröidään yrityksen tavaramerkiksi. Ilman tavaramerkkiä on käytännössä mahdotonta tehdä bisnestä.

Takeoffissa PRH haastaa nuoret katsomaan tavaramerkkejä pintaa syvemmältä. Minkä yrityksen tavaramerkki toimii parhaiten ja miksi? Onko syynä kenties toimiva väriyhdistelmä, mieleenpainuva kuvio, ajan kuluessa tunnetuksi tullut muotimerkki vai kaikkea näistä? Miksi toiset brändit saavat tavaramerkilleen virallisen hyväksynnän, miksi toiset taas joutuvat viranomaisten tarkkaan syyniin ja kenties jopa hyllytetyiksi? Workshopin avulla nuoret ymmärtävät, kuinka tavaramerkkeihin ja aineettomiin oikeuksiin liittyvä tietämys on tärkeä osa yrittäjän arkea. He myös ymmärtävät, ettei tavaramerkkitietämys ole ainoastaan tulevaisuuden tärkeä työelämätaito, vaan asia, josta myös heidän itsensä ikäiset nuoret voivat hyötyä jo nyt.

 

Takeoff järjestetään tänä vuonna 22.11. Slushin yhteydessä Helsingissä. Virittäydy tunnelmaan ja seuraa Takeoffia Instagramissa jo nyt! Bisneskurssien Takeoff-tiimin tavoitat sähköpostiosoitteesta takeoff@tat.fi.