Mitä yhteistä on Oprah Winfreylla, Kim Kardashianilla, Arman Alizadilla ja Richard Bransonilla? Vakuuttavista liiketoimistaan tai uristaan huolimatta heidät tunnetaan ennen kaikkea persoonastaan, siitä mielikuvasta, jonka he ovat onnistuneet ihmisille itsestään luomaan. Toisin sanoen, heidät tunnetaan nimenomaan heidän henkilöbrändinsä ansiosta. Henkilöbrändäys on omien vahvuuksien ja persoonan markkinointia ja muihin ihmisiin vaikutuksen tekemistä. Lyhyesti sanottuna, se auttaa erottumaan muista.

Tunnetuimmat esimerkit onnistuneista henkilöbrändeistä tulevat kenties julkisuudesta. Oman brändin rakentaminen on kuitenkin kannattavaa myös julkisuuden valokeilan ulkopuolella oleville henkilöille – yrittäjille, oman alansa asiantuntijoille tai uraansa vasta pohtiville opiskelijoille. Hyvin rakennettu henkilöbrändi auttaa niin uusien asiakkaiden hankinnassa kuin uuden työpaikankin saamisessa – juuri niissä asioissa, joissa muista erottautuminen on tärkeää.

Vaikka henkilöbrändäystä tapahtuu usein työelämässä, on sen rakentaminen kuitenkin mahdollista – oikeastaan jopa kannattavaa – jo vielä koulua käyville nuorille. Oman itsensä markkinointi ei suinkaan tapahdu yhdessä yössä, vaan pitkäjänteisyys on valttia. Niinpä tietoisen brändin rakentamisen jo opintojen aikana aloittanut nuori on ohituskaistalla niihin verrattuna, jotka vasta pohtivat, kuinka saisivat oman osaamisensa parhaiten sanoitettua ja myytyä esimerkiksi työhaastattelussa. Toisaalta nuorille ei välttämättä ole ehtinyt kertyä riittävästi tietyssä työpaikassa tarvittavaa osaamista. Henkilöbrändäyksen kautta voi kuitenkin osaamisen lisäksi tuoda esille omaa persoonaansa, joka itse asiassa usein on todella tärkeä tekijä, kun pohditaan työntekijän palkkausta. Parhaassa tapauksessa brändäystyötä jo pidempään tehnyt ei joudu työnhakuun ollenkaan, vaan saa itse yhteydenottoja mielenkiintoisista työpaikoista.

Ole oma itsesi

Henkilöbrändin rakentaminen tapahtuu usein erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, sillä sosiaalisen median kautta on mahdollista tavoittaa sellaisiakin henkilöitä, joita ei ole koskaan tavannut. Myös niin sanottu puskaradio toimii somessa normaalia elämää nopeammin ja tehokkaammin – niin hyvässä kuin pahassakin.

Henkilöbrändäyksessä aitous on kaiken a ja o. Siksi omaa brändiä kannattaa rakentaa juuri niissä kanavissa, jotka itselle tuntuvat luontevilta. Jos pitää valokuvaamisesta, toimii Instagram parhaana alustana kuvien jakamiselle. Jollekin toiselle puhuminen on luontevampaa, jolloin esimerkiksi YouTubeen kuvatut vlogit ovat oiva vaihtoehto. Kolmas tykkää kirjoittamisesta ja sen pohjalta päätyy pitämään blogia. Somekanavista LinkedIn ja Twitter ovat myös profiloituneet erityisesti ammatillisina alustoina. Nuorten etu on se, että diginatiiveina sosiaalisen median käyttö on monelle osa arkea, ja oman brändin elementtejäkin on usein siis jo valmiiksi havaittavissa.

Mutta entä jos henkilöbrändäys ei tunnu itselle luontaiselta? Kaikille se ei tunnu, ja väkisin yrittäminenkin saattaa kuultaa somessa läpi. Asiaa on hyvä kuitenkin pohtia sitä heti tyrmäämättä, sillä jo pohdinta oman osaamisen markkinoinnista tuottaa hyötyä; itsensä brändääminen on lähes mahdotonta tai ainakin huomattavasti vaikeampaa, jos omia vahvuuksiaan ei tunnista. Ja omien vahvuuksien tunnistamisesta on hyötyä niin jatko-opintoihin hakiessa, töitä hakiessa kuin sosiaalisissa kanssakäymisissäkin.

Minustako brändi?

Jos et mitään muuta oman henkilöbrändisi eteen tee, muista tämä: henkilöbrändisi on jo olemassa. Sosiaalisessa mediassa sinua seuraavilla ihmisillä on sinusta jo jonkinlainen mielikuva, joka on syntynyt jakamiesi postausten perusteella. Mieti siis, millaista sisältöä sosiaalisessa mediassa jaat, sillä sen saattaa nähdä esimerkiksi potentiaalinen työnantajasi. Suo henkilöbrändillesi siis ainakin muutama ajatus, vaikket sitä muuten rakentaisikaan.

Jos kuitenkin oman henkilöbrändin rakentaminen kiinnostaa edes ajatuksen tasolla, älä anna epäilystesi estää sinua – monille ajatus itsensä brändäämisestä kuulostaa haastavalta tai jopa pelottavaltakin.  Etenkin nuorille voi helposti nousta tunne siitä, ettei itsellä ole vielä mitään sanottavaa – ei ainakaan työelämässä oleviin eri alojen asiantuntijoihin verrattuna. Tämä tunne kannattaa unohtaa, sillä nuorten mielipiteitä nimenomaan kaivataan. Nuoret tuovat keskusteluun kuin keskusteluun uusia, raikkaita näkökulmia. Ole siis oma itsesi äläkä pelkää tuoda ajatuksiasi ilmi vain siksi, ettet ole vielä ehtinyt olla työelämässä. Henkilöbrändiä rakennettaessa se on yksi asia, joka voi erottaa sinut muista.

 

Henkilöbrändin rakentamista ja brändäystä yleensäkin käsitellään Bisneskurssien kurssilla 1. Myynti, markkinointi ja kaupallistaminen.


Suvi Alatalo

markkinointi- ja viestintäassistentti

Kirjoittaja on viestijä, joka ammattinsa edustajana uskoo selkeiden viestien voimaan asioiden eteenpäin viemisessä. Rakastaa kansainvälisyyttä, mutta haluaa kahden Ruotsissa vietetyn vuoden jälkeen nauttia jälleen myös kotimaan matkailuhelmistä.