Moi, täällä Iida Pinomaa ja Iida Mentula. Olemme kaksi 15-vuotiasta nuorta Helsingistä, jotka suorittavat työelämään tutustumista TATissa. Käymme molemmat ruotsinkielistä koulua, Botby Grundskola. Äidinkielemme on kuitenkin suomi.

Kerromme, miten ruotsinkielinen kouluympäristö on vaikuttanut meihin, sekä mitä etuja ja haittoja se tuo mukanaan.

Suurin etu meille on ehdottomasti ollut uusi ja ilmainen äidinkieli. Meillä kahdella on monipuolisempi koulutus kahden äidinkielen takia. Sen vuoksi meille avautuu paljon ovia tulevaisuudessa esim. työnhaussa ja useamman ammatin opiskelussa. Se myös tarjoaa työelämässä enemmän mahdollisuuksia ja laajempaa aluetta, jossa opiskella. Suomen lisäksi voi päästä Ruotsiin opiskelemaan. Joka tarkoittaa sitä, että työn saamisen mahdollisuus kaksinkertaistuu. Ruotsin kielen vuoksi on helpompi oppia muita kieliä. Ruotsin kielen kieliperheeseen kuuluu esim. kaikkien muiden pohjoismaiden kielet. Kykenemme helposti tunnistamaan sanoja ja jopa lauseita kyseisistä kielistä. Olemme oppineet samalla ruotsin sekä sen kielen kulttuuria ja historiaa.

 

Ruotsin kieli on tuottanut joskus hankaluuksiakin

Olemme sitä mieltä, että saamme ruotsin kielestä enemmän hyötyä kuin haittaa. Meille ruotsin kielen opiskelu on ollut huomattavasti vaikeampaa kuin muilla, sillä kieltä tulee käytettyä vain koulussa. Muistamme, kuinka ala-asteella kielioppi tuotti runsaasti haasteita ja oli vaikeaa pysyä perässä. Pikkusanat ja käsitteet meni useasti sekaisin, josta huomautettiin moneen otteeseen. Vaikka olemme opiskelleet jo vuosia ruotsin kieltä ja kehittyneet siinä huimasti, silti kieliopin virheitä tulee aina silloin tällöin. Monet ihmettelevät, että käymme ruotsinkielistä koulua. Haukkumista harvoin kuulee, mutta kommentteja voi kuulla useasti. Tämä ei kuitenkaan meitä haittaa. Olemme ylpeitä, että osaamme molemmat Suomen kansalliskielet.

Ruotsin kielen osaaminen on ollut suuri etu meille. Se on auttanut meitä monesti useammassa eri tilanteessa. Olemme onnekkaita, että osaamme ruotsia.