Takeoffin lavalle nousee tänä vuonna kaksikko, jolle tapahtuma on jo ennestään hyvin tuttu. Viime vuonna Sebastian Motelay ja Robin Borgström kuuntelivat Takeoffin (tuolloin Slush Youth) yleisössä muun muassa startup-yrittäjien sekä Alexander Stubbin ja Bruce Oreckin puheenvuoroja ja osallistuivat yritysten järjestämiin workshopeihin. Tänä vuonna Motelay ja Borgstöm nousevat itse Takeoffin lavalle puhumaan yli 350 toisen asteen opiskelijalle – siis itsensä ikäisille nuorille.

Vielä lukioikäiset yrittäjät Takeoffin lavalle nimekkäiden puhujien joukkoon – vain vuoden jälkeen tapahtumaan itse osallistumisesta – siivittää heidän menestyksekäs logotuoteyrityksensä Pals. Pals syntyi, kun Motelay ja Borgström päättivät myydä koululleen logollisia kangaskasseja. Molemmat olivat tuolloin jo pitkään olleet erittäin kiinnostuneita taloudesta ja yrittäjyydestä. Vaikka ajatus yrittäjyydestä kenties olikin kytenyt jo pidempään taustalla, ei kumpikaan kuitenkaan Palsin toiminnan alkaessa ajatellut, että he ovat perustamassa yritystä tai että toiminnan kasvamisen myötä perustettu yritys kasvaisi niin suureksi kuin se nyt on.

– Kaikkihan lähti hieman vahingossa, eikä meillä ikinä ollut ”ahaa”-hetkeä. Myimme niin paljon, kun vain kerettiin ja yhtäkkiä huomasimme, että tämä ei enää ollut harrastus.

Asenne ratkaisee

Matkan varrella nuoret yrittäjät ovat oppineet taitoja niin talouteen kuin yrittäjyyteenkin liittyen, mutta tärkeimpänä he mainitsevat asenteen.

– Tietenkin kaiken A ja O on pitää asiakkaat tyytyväisinä, eli kohtelias ja mukava asenne on todella tärkeää. Olemme oppineet paljon asiakaspalvelusta ja mitä tehdä tai kuinka vastata asiakkaalle tietyissä tilanteissa. Jos myy asioita, pitää myös osata myydä. Tämän periaatteen hallitseminen on erittäin tärkeää. Alussa emme osanneet myydä lainkaan yhtä tehokkaasti, kuin nykyään.

Motelay ja Borgström myös korostavat, että asenteen ei tule olla kohdallaan ainoastaan asiakkaiden suuntaan. Positiivinen asenne koko yrityksen pyörittämisen suhteen ja usko itseensä ovat olleet tärkeä avaintekijä Palsin menestyksessä.

– Olemme tehneet paljon töitä sekä uskoneet itseemme. Emme ikinä ajattele, että joku asiakas olisi liian iso tai että emme uskaltaisi ottaa yhteyttä ihmiseen, joka on ”tärkeä”.

Takeoffissa Motelay ja Borgström haluavat ennen kaikkea kannustaa muita nuoria rohkeasti tavoittelemaan unelmiaan. Yrittäjät naurahtavat, että parhaitenhan oppii kantapään kautta, mutta itselleen kahden vuoden taakse he antaisivat ohjeen: kysy enemmän neuvoja! Monet nuoret yrittäjät ovat firmaa perustaessaan olleet täysin samassa veneessä, ja heidän opeillaan voi välttää monta turhaa virhettä.

– Olemme saaneet erittäin paljon apua muilta ihmisiltä ja haluamme nyt jakaa näitä oppeja eteenpäin muillekin. Olemme olleet aika paljon viimeisen puolen vuoden aikana puhumassa kouluissa ikäisillemme, ja tuntuu aina yhtä mahtavalta saada inspiroida muita nuoria!

 

Pals valmistaa logotuotteita yrityksille, seuroille, ravintoloille ja muille organisaatioille. Palsin motto ”Kaikki hoituu!” kuvaa hyvin yrityksen toimintalogiikkaa: kaikenlaiset logotuotteet ovat mahdollisia, ja yritys on aikaisemmin tehnyt painatuksia muun muassa golf-palloihin ja webkameran suojiin. Suosituimpia tuotteita ovat kuitenkin kierrätetyt kangaskassit, paperikassit ja vaatteet painatuksella. Palsin asiakkaita ovat muun muassa, Nordea, Kamppi, Terveystalo ja Paulig.

Palsin perustivat vuonna 2016 nyt 18-vuotiaat Robin Borgström ja Sebastian Motelay. Vuonna 2017 yrityksen liikevaihto oli 105 000 euroa ja tulos 12 000 euroa.

 

Takeoff

TATin Bisneskurssien järjestämä Takeoff on Euroopan suurin nuorten bisnestapahtuma ja Slushin sivutapahtuma. Sen tarkoitus on tarjota nuorille näköalapaikka startup-maailmaan ja tulevaisuuden työelämään. Takeoffissa nuoret pääsevät verkostoitumaan, osallistumaan yritysten järjestämiin työpajoihin sekä vierailemaan itse Slushissa. Takeoff järjestetään tänä vuonna 5.12. Helsingissä.