Tänäkin kesänä Suomessa työllistyi reilu 100 000 kesätyöntekijää, ja moni nuori pääsi elämänsä ensimmäiseen työpaikkaan. Koska TATin missiona on valmistaa nuoria työelämään, kantoi TATkin kuluneen kesän aikana kortensa kekoon nuorten työllistämisen suhteen. TATin toimistolla pyöri kesäkuussa kahdeksan oma-aloitteista ja taitavaa nuorta, joista neljä suunnitteli Sitran toimeksiannosta kiertotalousmateriaalia nuorille ja neljä tuotti sisältöjä Kun koulu loppuu -mediaan. Tämän lisäksi TATin Bisneskursseja suorittaneille nuorille tarjottiin kiintiömäärä kesätyöpaikkoja Nordeassa, Lidlissä sekä Nordic Sales Crewssa. 

Onnistumisia ja uusia kokemuksia 

Vaikka yleisin syy yritykselle palkata kesätyöntekijöitä on työvoiman tarve, ja kesätyöntekijöille syy olla töissä on palkka, TATissa uskotaan, että molemmat osapuolet hyötyvät kesätyösuhteesta näiden itsestäänselvyyksien lisäksi muillakin tavoin. Tätä kirjoitusta varten haastateltiin TATin ja Nordean kesätyöntekijöitä sekä Nordean asiakaspalvelujohtajia heidän kokemuksistaan liittyen kesätöihin ja kesätyöläisiin. 

Kesätyö on nuorelle hyvä tilaisuus päästä kokeilemaan, mikä ala tuntuu omalta. Parhaimmassa tapauksessa nuori saa suuntaa sille, mitä haluaa lähteä opiskelemaan – tai vaihtoehtoisesti, mitä ei ainakaan halua opiskella.  

– Rahoitus ja talous on luultavasti ala, jossa tulen työskentelemään tulevaisuudessa, joten on ollut ilo saada aivan uudenlainen kuva ja enemmän ymmärrystä pankkimaailmasta, toteaa Mikaela Löfström, 18. 

Käytännön kautta työpaikka ympäristönä sekä työelämän kirjoittamattomat pelisäännöt tulevat nuorelle tutuksi, niitä kun harvemmin koulunpenkillä käydään läpi.  

– Opin, että työssä tarvitsee joustamisen ja kompromissin teon taitoja. Antoisin kokemus oli, kun näki, millaisia kokoukset oikeasti ovat ja millaisia asioita niissä käsitellään, kertoo Kasperi Korhonen, 17. 

Parhaimmillaan kesätyö vahvistaa nuoren pystyvyyden tunnetta, antaa itseluottamusta sekä tukee nuoren itsenäistymistä. 

– Uskon, että kesätyö on opettanut paljon uutta ja olemaan varmempi omia päätöksiä tehdessä. Joidenkin asiakkaiden kanssa on joutunut pitämään pään todella kylmänä ja kun siinä on onnistunut tulee myös onnistumisen tunne, kuvailee Sini Stubb, 18. 

 – Uskon että [kesätöissä] oppimistani pankkiasioista on hyötyä mm. rahaa tallettaessani, maksuja tehdessäni, säästäessäni ja omaa kotia ostaessani, luettelee Anni Pohjola, 18. 

Hyvät kokemukset luovat positiivista työnantajamielikuvaa 

Kesätöitä tarjoavat yritykset puolestaan saavat etuoikeuden olla ensimmäinen esimerkki työelämästä nuorelle kesätyöläiselle. On todennäköisesti helpompaa opettaa omaa yrityskulttuuria nuorelle työntekijälle, kuin sellaiselle, joka on jo vuosien varrella tottunut ajattelemaan ja tekemään asiat tietyllä tavalla. 

– Kesätyö muutti käsitystäni Nordeasta. Ensimmäisen perehdytysviikon aikana ymmärsin pankin toimintaa entistä paremmin. Ymmärsin ja opin paljon siitä, kuinka paljon erilaisia työtehtäviä on tarjolla. Tajusin myös, kuinka oma työtehtäväni oli pieni, mutta tärkeä osa kokonaisuutta. Nordeassa työskentely sai minut myös arvostamaan enemmän sitä työtä mitä yrityksissä tehdään, sanoo Anni Liimatainen, 18. 

Erityisesti työntekijöistä kilpailevilla aloilla etulyöntiasemassa ovat ne yritykset, jotka ovat jääneet nuorelle mieleen hyvänä työnantajana. 

– Esimerkiksi jos näen itseni tulevaisuudessa olevan töissä pankissa, niin Nordea on luonnollisesti houkutteleva yritys minulle, sanoo Klaus Tillanen, 18. 

– Minulle jäi oikein hyvä kuva työelämästä. Kesätyökokemukseni jälkeen odotan innolla seuraavia työpaikkojani. Hyvä työilmapiiri vaikutti siis kokemukseen erittäin positiivisesti.  Kyseisessä kesätyössä minua kohdeltiin reilusti ja kannustavasti. Oli ilo saada niin hieno kesätyökokemus, kehuu Anni Pohjola. 

Uudet näkökulmat ovat yrityksille arvokkaita 

Kesätöitä tarjoamalla yritykset saavat tulevaisuudessa kypsempiä vastavalmistuneita, sillä mitä enemmän nuori on työskennellyt toisen asteen- sekä korkeakouluopintojensa ohella, sitä valmiimpi hän on työelämään opintojensa päätyttyä. Nordean asiakaspalvelujohtajat, Mia Catani ja Jouni Halli, toivovat nuorten saavan kesätyökokemuksestaan erityisesti tiimityö- ja verkostoitumistaitoja sekä kokemusta tavoitteellisessa ilmapiirissä työskentelystä. 

Vaikka nuori ei pystyisi kilpailemaan asiantuntijuudessa vanhemman työntekijän kanssa, on uudet näkökulmat ja tuore osaaminen tervetullutta suurimpaan osaan yrityksistä. Catanin ja Hallin mukaan ”ulkopuolisin silmin” yrityksen toiminnan näkevät nuoret kesätyöläiset tuovatkin usein hyviä kehitysideoita mukanaan. 


Vilma Karppinen

assistentti

Kirjoittaja on jakamistaloudesta innostuva aamuihminen, joka viihtyi kesällä työpaikan lisäksi meren ja järven rannalla.